No images
Odsłon : 438499

AKTUALNOŚCI

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

piątek, 24 lipca 2020 00:00

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

 

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

Dalsza część artykułu: Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

 

Roczne sprawozdanie z realizacji programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej „Kto Ty jesteś? - Polak mały”

wtorek, 07 lipca 2020 07:15

16.06.2020r.

Roczne sprawozdanie z realizacji programu z zakresu edukacji
regionalno-patriotycznej „Kto Ty jesteś? - Polak mały”
(rok szkolny 20219/20)

Program z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej: „Kto Ty jesteś? - Polak mały” opracowany został przez nauczycielki przedszkola: mgr Marzena Krueger, mgr Milena Stachelek, mgr Justyna Godlewska. Program obejmował wszystkie dzieci uczęszczające do Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie.

Głównym założeniem programu było przybliżenie dzieciom informacji na temat Mrągowa i okolic oraz swojego kraju poprzez wycieczki, spotkania, realizację tematyki regionalno-patriotycznej, współpracę ze środowiskiem lokalnym.

Cele ogólne programu to:

- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

- Kształtowanie miłości, szacunku i przynależności społecznej, postawy patriotycznej oraz tożsamości narodowej i regionalnej.

- Wydobycie wielorakich wartości tkwiących we własnym regionie w kontekście wartości narodowych, państwowych, ogólnoludzkich.

- Pełniejsze poznanie własnej kultury i dziedzictwa historycznego.

- Rozbudzenie zamiłowania do rodzimej przyrody.

- Rozwijanie i wzmacnianie aktywności dziecka w środowisku lokalnym, rodzinnym.

Program podzielony jest na 5 części:

1.„Moje przedszkole – moja rodzina”

2. „Mieszkam w Mrągowie, znam historię swojego miasta”

3. „Kto ty jesteś? – Polak mały”

4. „Mój region - Mazury”

5. „Przyroda Mazur”

 

 

W listopadzie 2019r. Przedszkole Publiczne Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie OTRZYMAŁO CERTYFIKAT WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO KURATORA OŚWIATY „SZKOŁA WIERNA DZIEDZICTWU” . Certyfikaty przyznawane są za podejmowanie zintegrowanych działań służących kształtowaniu tożsamości narodowej, wzmacnianiu poczucia zakorzenienia oraz przynależności do określonej wspólnoty, a także rozwijaniu kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i społecznych w aspekcie lokalnym i państw.

Dalsza część artykułu: Roczne sprawozdanie z realizacji programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej „Kto Ty jesteś? - Polak mały”

 

Cała Polska czyta dzieciom…legendę o Mrągowie

poniedziałek, 08 czerwca 2020 11:43

 

„Cała Polska czyta dzieciom…legendę o Mrągowie”

 

Program Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej: „Kto Ty jesteś? - Polak mały” zakładał działanie polegające na przesyłaniu legend charakterystycznych dla danego miasta, między przedszkolami z wybranych miast Polski. Tytuł akcji to: „Cała Polska czyta dzieciom…legendy miast”.
Miała związek oczywiście z ogólnopolską akcją „Cała Polska czyta dzieciom”. Dalsza część artykułu do pobrania (doc)



 

NATURALNIE w stronę zdrowia i ekologii

poniedziałek, 01 czerwca 2020 06:38

"NATURALNIE w stronę zdrowia i ekologii".

 

Nikt z nas chyba nie ma wątpliwości, że ekologia to kierunek i styl życia, który jest przyszłością nas i naszej planety. A jak zaszczepić w dzieciach postawy proekologiczne? Wbrew pozorom nie jest to trudne, ale wymaga od dorosłego zmiany sposobu myślenia i pozytywnego nastawienia, by wprowadzić zmiany w życiu całej rodziny.

Co jemy?
Ogromne znaczenie dla stanu zdrowia naszej rodziny ma to co spożywamy. Wprowadzając zdrowe nawyki żywieniowe możemy mieć pewność, że zaprocentuje to w dłuższej perspektywie większą odpornością naszych organizmów i lepszym samopoczuciem. Nie znaczy to jednak, że od tej pory mamy zrezygnować z przyjemności, ale nauczmy się zastępować „niezdrowe” produkty takimi, które możemy przygotować własnoręcznie z wartościowych składników. Jeśli tylko możemy włączajmy w nasze działania najmłodszych. Pokazujmy im, że wokół nas są producenci żywności ekologicznej, którzy lokalnie wytwarzają produkty niskoprzetworzone. Rozwijając w dzieciach postawę świadomego konsumenta uwrażliwiajmy je jakie są różnice w żywności produkowanej tradycyjnie, a tymi ekologicznymi.
Kilka konkretnych rad:

-  Nie marnuj jedzenia, kupuj tyle ile potrzebujesz.

-  Kupuj od lokalnych producentów.

-  Wybieraj produkty niskoprzetworzone.

-  Ogranicz mięso, stawiaj na warzywa sezonowe.

- Pij wodę z kranu korzystając z butelek wielokrotnego użytku – najlepiej szklanych.

Na zakupach
Ekologiczne zakupy wcale nie oznaczają, że wydamy więcej pieniędzy. Kierując się kilkoma ważnymi zasadami z pewnością skorzysta na tym nasze zdrowie i portfel. Oto one:

-  Kupuj rozważnie – sporządź listę zakupów

-  Zwracaj uwagę na etykiety (sporo o produkcie mogą powiedzieć również symbole umieszczone na opakowaniach)

-  Weź własną torbę na zakupy

-  Zrezygnuj z jednorazowych torebek plastikowych (na owoce i warzywa możesz zabrać własnoręcznie wykonane woreczki z cieniutkiej firanki lub materiałów naturalnych)

- Kupuj produkty bez opakowań, w opakowaniach zwrotnych lub możliwych do ponownego przetworzenia

-  Zrezygnuj z wody w plastikowych butelkach – to zdrowsze i tańsze rozwiązanie

Styl życia
Stosując metodę małych kroczków wprowadźmy w swoją codzienność zasady, które realnie przyczynią się nie tylko do poprawy jakości naszego życia, ale też pozytywnie wpłyną na środowisko:

- Mniej plastiku. Plastik w naszym życiu jest wszechobecny, jednak czy da się z niego zrezygnować? Na pewno powinniśmy go ograniczyć. Do żywności stosujmy opakowania z symbolem w kształcie trójkąta z cyfrą 2 lub 5. Nie podgrzewajmy opakowań z symbolem 7, nie stosujmy też ponownie butelek PET. Jeśli to możliwe wybierajmy zabawki z bezpiecznych tworzyw. Nie stosuj jednorazowych naczyń i sztućców.

Na świeżym powietrzu. Spędzaj jak najwięcej czasu na łonie natury. Zachęcaj dzieci do aktywnego sposobu spędzania czasu. Uwrażliwiajmy najmłodszych na piękno przyrody. Niech dzieci eksperymentują, badają i obserwują otaczający świat.

Mądre korzystanie z nowych technologii. Internet i nowoczesne urządzenia są niezbędnym narzędziem w naszym współczesnym życiu. Jednak na dorosłego, a tym bardziej na dziecko mogą mieć negatywny wpływ. Starajmy się ograniczać do minimum czas, który dzieci spędzają przed komputerem/ tabletem. Dobrym zwyczajem jest też zorganizowanie w domu przestrzeni bez elektroniki (pokój dziecka, sypialnie).

-  Zamiast samochodu. Jeśli tylko możesz zamień samochód np. na rower. Doceń spacery, które korzystnie wpłyną na twoją kondycję.

-  Eko –moda. Kupuj ubrania o ponadczasowych wzorach, które z łatwością skomponujesz z innymi rzeczami. Przerabiaj ubrania, które wyszły z mody lub nie pasują.

 

Opracowała Edyta Dębkowska

 

Źródło:

https://dziecisawazne.pl/edukacja-ekologiczna-dzieci/

https://ulicaekologiczna.pl

 

Św. Jan Paweł II - film z serii "Aureola - od Stanisława do Karola"

wtorek, 19 maja 2020 08:07

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmu

1. Św. Jan Paweł II - film z serii "Aureola - od Stanisława do Karola"

GDYBY PAPIEŻ JAN PAWEŁ II ŻYŁ - MIAŁY 18 maja 100 URODZINY
2. Zapraszam do przeczytania artykułu pt: "MATKA JEST TYLKO JEDNA" napisanego przez Kasię Skoniecką - siostrę jednego z naszych przedszkolaków i opublikowanego w Gazecie Studenckiej Impuls
   

Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

wtorek, 28 kwietnia 2020 09:10

Chciałabym na początku podzielić się z Państwem pewnym opowiadaniem:

„Cud”

- Wierzysz w cuda?

- Tak.

- Naprawdę? A czy widziałeś jakiś cud?

- Cud? Oczywiście.

- Jaki?

- Ciebie.

- Mnie? Czyżbym był cudem?

- Tak.

-Nie rozumiem?

- Oddychasz. Masz delikatną i ciepłą skórę. Twoje serce bije. Widzisz. Słyszysz. Biegasz. Jesz. Skaczesz. Śpiewasz. Myślisz. Śmiejesz się. Kochasz. Płaczesz…

- Czy tak?… I to jest właśnie cud?

- I to jest właśnie cud.

Dziecko przychodzi na świat jako mała, nieporadna istota uzależniona od swych rodziców, z którymi łączy ją początkowo więź fizjologiczna, a potem uczuciowa. Niezmiernie ważne jest, by pierwsze lata swego życia spędziło wśród członków rodziny, która pielęgnując i troszcząc się o nie, zaspokoi jego potrzebę bezpieczeństwa. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie właściwych postaw rodziców.
Obok troskliwej opieki i pielęgnacji, najważniejsza jest miłość rodziców, zrozumienie potrzeb dziecka, atmosfera pełna ciepła, stabilizacji i spokoju. Naturalny kontakt między rodzicami a dzieckiem w pierwszych miesiącach i latach życia jest istotny nie tylko w chwili obecnej, ale stanowi podłoże wzajemnego zrozumienia w przyszłości.
Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni je wtedy, gdy rodzice będą potrzebowali opieki, ciepła i miłości.

Postawy rodzicielskie decydują o rozwoju uczuć wyższych dziecka i to one właśnie mają podstawowe znaczenie dla przyszłych więzi człowieka z innymi ludźmi w społeczeństwie. Dla prawidłowego rozwoju rodzinnych więzi uczuciowych konieczne jest zaangażowanie obojga rodziców oraz reprezentowanie przez nich właściwych postaw rodzicielskich. Doświadczenia wyniesione z domu przenoszone są w przyszłości przez dzieci na kontakty z innymi ludźmi.

Dalsza część artykułu: Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

 

NAUKA UKŁADANIA KOSTKI RUBIKA

środa, 22 kwietnia 2020 07:12

 

NAUKA UKŁADANIA KOSTKI RUBIKA W DZIECINNIE PROSTY SPOSÓB.
ZAJĘCIA PROWADZI PAN ADAM POLKOWSKI POCHODZĄCY Z MRĄGOWA.
Jest to dobre ćwiczenie dłoni i palców, logicznego myślenia i koncentracji uwagi.
Spróbujecie?
Ułożenie kostki Rubika 3x3 jeszcze nigdy nie było tak proste!
   

Strona 1 z 29