Artykuły dla rodziców

„Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”

poniedziałek, 19 maja 2014 16:28

„Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”


Jednym z warunków powodzenia dzieci w szkole jest umiejętność dobrej koncentracji-utrzymanie myśli na tym samym obiekcie w pewnym okresie czasu. Jak można pomóc dziecku w przygotowaniu do uczenia się? Przede wszystkim należy stworzyć odpowiednie warunki do skoncentrowania się na wykonywanej pracy:
•    przygotować stałe miejsce pracy dziecka, w którym nic go nie będzie rozpraszać
•    w czasie nauki należy zwracać uwagę na przyjmowaną przez dziecko pozycję ciała
•    należy zlikwidować wszelkie zakłócenia zewnętrzne, jak grające radio czy telewizor
•    istotną sprawą jest czas, kiedy dziecko zabiera się do pracy (nasz organizm jest najbardziej sprawny intelektualnie w godzinach 8 i 12 oraz 17 i 19- są to tak zwane wyże intelektualne)

Dalsza część artykułu: „Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”

 

Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

poniedziałek, 05 maja 2014 19:13

 


Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym


Komunikacja z otoczeniem to odbieranie i rozumienie komunikatów słownych oraz nadawanie czyli przekazywanie informacji swoim bliskim, znajomym i innym osobom o tym co myślimy, czujemy, widzimy, oczekujemy. Na zrozumienie kierowanych do nas wypowiedzi składa się wiele czynności, które angażują do pracy wiele narządów. Wypowiedź skierowaną do nas musimy usłyszeć, zróżnicować i rozszyfrować. W tym celu korzystamy ze słów i powiązań między słowami, które zmagazynowane są w  naszej pamięci. „Magazyn” ten rozrasta się z wiekiem dziecka.  Rolą rodzica, opiekuna jest dbanie o prawidłowy rozwój umiejętność komunikacyjnych. Od umiejętności językowych bowiem wiele zależy, jak będzie wyglądała przyszłość dziecka, jego postępy w szkole, w życiu zawodowym, osobistym dlatego, że systemu komunikacji używamy praktycznie wszędzie. Wielu specjalistów w dziedzinie logopedii zajmuje się opracowywaniem coraz to nowych metod usprawniających narządy artykulacyjne i korygujących wady wymowy. Tworzone są coraz to nowe terapie, zajęcia mające na celu niwelowanie nieprawidłowości. Warto jednak wspomnieć, że można zrobić coś wcześniej, aby uniknąć wszystkich działań związanych z terapią dziecka. Otóż istotną rolę odgrywa tu profilaktyka logopedyczna. Temu zagadnieniu chciałabym poświęcić niniejszy artykuł. Profilaktykę logopedyczną możemy zacząć już od poczęcia a nawet wcześniej.

Dalsza część artykułu: Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

 

„Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

środa, 23 kwietnia 2014 16:32

„Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

„Ptaszki w gniazdkach żyją zgodnie”- mawiali rodzice swoim dzieciom w początkach naszego stulecia. Może i rzeczywiście żyły zgodnie, nie mając odwagi zachowywać się inaczej.
W każdym razie teraz, jak powszechnie wiadomo, bracia i siostry nie zawsze żyją zgodnie. Nie wszyscy jednak wiedzą, jakie natężenie potrafi osiągnąć przemoc fizyczna pomiędzy rodzeństwem, a przynajmniej nie mówi się o tym głośno.Kiedy coś takiego się zdarzy, większość reaguje wzruszeniem ramion i mówi o prowokacji, na skutek której Michał trzepnął Joasię, Maciek kopnął Janka, Marysia wyrwała garść włosów z głowy Mariusza.Bardzo często w ramach rodziny akceptujemy coś, co poza nią uważamy za absolutnie nie do przyjęcia.Co można zrobić, by poprawić sytuację?

Dalsza część artykułu: „Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

 

„Mądre wychowanie dzieci„

poniedziałek, 07 kwietnia 2014 19:06

 

„Mądre wychowanie dzieci„


Dziecko z natury nastawione jest na zaspakajanie własnych potrzeb. Pierwszą  grupą, z jaką się identyfikuje, jest rodzina. Marzeniem każdego rodzica jest, aby jego dziecko sprzątało po sobie zabawki, wkładało brudną odzież do kosza na bieliznę, sprzątało po sobie naczynia ze stołu, itd. Czy te marzenia mają w ogóle szansę się spełnić?  Oczywiście, że tak. Wskazówki,  jak pokierować wychowaniem dziecka, aby chętnie podejmowało proste czynności domowe, było odpowiedzialne za ich realizację i wykonanie, zaprezentuję w formie porad.
1. Naucz się odmawiać dziecku
Dziecko nie może mieć wszystkiego, czego się domaga. Niewłaściwe zachowania w sklepie podczas dokonywania zakupów to nic innego jak próba sił i wymuszanie. Nie można spełniać wszystkich zachcianek i życzeń dziecka nawet wtedy, gdy patrzy głęboko w oczy i błagalnym głosem prosi: kup mi. Dziecko musi spotykać się z odmową i doświadczać niewygody z powodu braku czegoś.
2. Bądź stanowczy
Dziecko nie lubi zmienności decyzji i braku konsekwencji. Nie wie, jak ma się zachować w sytuacji, gdy za to samo jest raz karane, a innym razem chwalone. Jednego dnia zostało ukarane za to, że nie sprzątnęło zabawek, a drugiego, gdy rodzic był w doskonałym nastroju, pozwolono mu ich nie sprzątnąć. Każde dziecko bez względu na wiek potrzebuje jasno sprecyzowanych wymagań, gdyż dzięki temu ma poczucie wewnętrznego spokoju i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu: „Mądre wychowanie dzieci„

 

MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

poniedziałek, 24 marca 2014 16:31

MASAŻYKI  CZYLI  UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

Rodzice na całym świecie wiedzą i czują, że  dzieci chcą być noszone, głaskane, przytulane.  Małe dziecko poznaje świat i uczy się spontanicznie, poprzez dotyk i ruch. Te dwa zmysły są dla niego źródłem wiedzy o świecie – jego kształcie, wielkości, strukturze, konsystencji, twardości. Dotyk można uznać za pierwszą formę komunikacji pomiędzy niemowlęciem a rodzicami lub opiekunami. Poprzez uściski, kołysanie, delikatny masaż okazywane są niemowlęciu miłość i bezpieczeństwo.

Dalsza część artykułu: MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

 

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

poniedziałek, 10 marca 2014 16:29

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

Co to jest fast food i junk food?

Fast food - żywność ta uboga jest w wartościowe składniki takie jak białko, błonnik, witaminy oraz składniki mineralne. Do przykładowych produktów, które zaliczane są do fast foodów należą: frytki, hotdogi, hamburgery oraz coraz popularniejsze kebaby. Kaloryczność żywności fast food jest bardzo wysoka. Przykładowo porcja małych frytek wynosi ok. 250 kcal, duża porcja to już 500 kcal. Tyle samo, bo aż 500 kcal mają popularne kanapki serwowane w restauracjach fast food. W obliczu epidemii otyłości wiele restauracji oraz barów serwujących dania typu fast food nie chcąc stracić klientów, w swoim menu zamieszcza sałatki oraz surówki warzywne i owoce.

Junk food - określa jedzenie śmieciowe, czyli żywność, która jest tania, produkowana w łatwy sposób i uboga pod względem dietetycznym. Często wraz z junk foodem łączone jest określenie pustych kalorii. Jedzenie to nie dostarcza pełnowartościowych składników odżywczych oraz niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu składników mineralnych i witamin.

Dalsza część artykułu: Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

   

„CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”

poniedziałek, 03 marca 2014 16:25

„CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”
W dzisiejszych czasach ceni się śmiałość i brak zahamowań. Wielu rodziców oczekuje więc od swojego dziecka odwagi i irytuje ich jego bojaźliwość. Wstydzą się jej przed otoczeniem, a może i sami przed sobą, uważając, że widocznie ponieśli porażkę wychowawczą. Tymczasem niektóre lęki są naturalnym etapem rozwoju. My dorośli nauczyliśmy się skrywać własne lęki tak, aby nie przeszkadzały nam w codziennym życiu. Małe dzieci nie mają jeszcze tak mocno wykształconych mechanizmów obronnych. Ich lęki widać jak na dłoni.

Dalsza część artykułu: „CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”

 

Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym

poniedziałek, 24 lutego 2014 19:09

 

Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym


Prawidłowy sposób odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym ma decydujący wpływ na właściwy rozwój,  zdrowie, sprawność fizyczną, intelektualną i emocjonalną. Przyzwyczajenia z okresu dzieciństwa mają duży wpływ na model żywienia w wieku dojrzałym. Nieprawidłowe żywienie powoduje zaburzenia procesów wzrastania i biologicznych procesów życiowych. Skutki niewłaściwego sposobu żywienia dzieci  rzutują na  zdrowie w okresie dorosłym. Przez właściwe odżywianie dzieci przedszkolnych należy rozumieć przede wszystkim odpowiednie do zapotrzebowania spożywanie składników odżywczych i pokrycie potrzeb energetycznych. W diecie dziecka powinny znaleźć się produkty o wysokiej wartości odżywczej zapewniające pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze: węglowodany, tłuszcze, błonnik, białko, witaminy, składniki mineralne. Bardzo ważnym elementem racjonalnego żywienia dziecka jest regularność posiłków, czyli odpowiednia  ilość w ciągu dnia i ich prawidłowe rozłożenie w czasie. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno spożywać 4-5 posiłków dziennie, w tym trzy podstawowe ( śniadanie, obiad i kolacja) oraz dwa mniejsze dodatkowe (drugie śniadanie i podwieczorek). Dzieciom uczęszczającym do przedszkola placówka powinna zapewnić trzy posiłki dziennie, przy czym pierwszym powinno być śniadanie. Rodzice powinni mieć świadomość, że dziecko które przebywa w przedszkolu od bardzo wczesnych godzin porannych, powinno w domu przed wyjściem zjeść mały posiłek. Niejedzenie śniadania skutkuje spadkiem glukozy we krwi, co jednocześnie skłania dziecko do sięgania po słodkie przekąski, dlatego ważna tutaj rola rodziców, aby dopilnować zjedzenia przez dziecko pierwszego, ważnego posiłku i nie podtykanie „słodkiego małe co nieco”.

Dalsza część artykułu: Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym

   

Strona 5 z 6