Artykuły dla rodziców

Święto drzewa w Stokrotce

środa, 21 października 2020 11:13

ŚWIĘTO DRZEWA W PRZEDSZKOLU „STOKROTKA”

Pomysł Dnia Drzewa został zainicjowany w Stanach Zjednoczonych przez Juliusa Sterlinga Mortona, amerykańskiego sekretarza rolnictwa i gubernatora stanu Nebraska, który to w 1872r zwrócił się do swoich rodaków z prośbą, aby każdy z nich 10 kwietnia posadził drzewo. Idea spotkała się z dużą aprobatą społeczeństwa i w tym dniu posadzono prawie milion drzew. Święto przyjęło nazwę Arbor Day i od tamtej pory co roku w drugą niedzielę kwietnia w Stanach Zjednoczonych sadzi się drzewa.

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa w 1951r ustanowiła  Światowy  Dzień Drzewa we wszystkich krajach członkowskich. W Polsce natomiast ten dzień obchodzony jest od 2003 r. 10 października. W tym dniu organizowane są akcje sadzenia drzew oraz realizowane programy edukacyjne.

Światowy Dzień Drzewa jest również i dla naszego przedszkola wielkim wydarzeniem, które od lat realizuje autorski program ekologiczny „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”, poprzez który nauczycielki starają się wpoić przedszkolakom poczucie odpowiedzialności  i troskę o naturalne środowisko. W ramach obchodów we wszystkich grupach wiekowych odbyły się pogadanki, dyskusje, rozmowy  wsparte ilustracjami, wierszami naszych rodzimych poetów, opowiadaniami a także multimedialnymi programami edukacyjnymi uświadamiającymi ogromną rolę drzew dla życia na Ziemi.

Dzieci dowiedziały się, że drzewa  jako największe rośliny najskuteczniej produkują tlen w atmosferze, że jedno drzewo wytwarza w ciągu roku tlen wystarczający dla 10 osób. Drzewa są doskonałym „zjadaczem” CO2 z atmosfery, łagodzą efekt cieplarniany i stabilizują klimat Ziemi. Produkują też  największą spośród wszystkich roślin lądowych ilość substancji organicznych, które są pokarmem dla ludzi i zwierząt oraz głównym budulcem ich ciał. Drzewa stanowią najważniejszy składnik lasów, są domem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Regulują klimat poprzez utrzymywanie odpowiedniej wilgotności powietrza i łagodzenie nagłych zmian temperatury. Stanowią też naturalną zaporę ograniczającą rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Korzenie drzew i krzewów spowalniają procesy erozji gleb, przez co wpływają na zmniejszenie zanieczyszczenia wód. Drzewa służą też jako zapory przeciwwietrzne, przeciwśnieżne, a także przeciwpowodziowe, ponieważ przyczyniają się do umacniania brzegów rzekjeziormórz. Sadzone wzdłuż ruchliwych dróg wpływają na ograniczenie hałasu.

Zdobytą wiedzą dzieci mogły się pochwalić udzielając odpowiedzi,  rozwiązując zagadki i quizy a także przenosząc swoje emocje i spostrzeżenia za pomocą różnych technik plastycznych na papier, tworząc bajecznie kolorowe prace.

Dzieci młodsze obserwowały drzewa w pobliskim parku, nazywały ich gatunki, porównywały wielkość, kształt a także owoce, sprawdzały szorstkość kory, podziwiały kolory i  zapach jesiennych liści.  Po powrocie do sal góry błyszczących kasztanów i żołędzi zapełniły przyrodnicze kąciki.

Starszaki z gr. V „Słoneczniki” na terenie ogrodu przedszkolnego uroczyście zasadziły drzewka ofiarowane nam przez nadleśnictwo Mrągowo.

Jednak największą frajdą był zorganizowany kilka dni wcześniej  wyjazd do Borowskiego Lasu, w którym uczestniczyły przedszkolaki z gr. VII Fiołki. Opiekunem i przewodnikiem wycieczki była p. Ewa Pietrzak, leśnikiem z Nadleśnictwa w Mrągowie, która w ramach Święta Drzewa przygotowała dla dzieci niespodziankę. Dzieci tuż po wyjściu z autokaru otrzymały „magiczne” pudełka na skarby, które miały znaleźć spacerując po lesie. Szukały więc sosnowych igieł, kory, piórek i innych darów lasu w otoczeniu szumu drzew, śpiewu ptaków i skaczących po drzewach wiewiórek, łapiąc na buzie ostatnie promienie ciepłego jesiennego słońca. Po zapełnieniu pudełek, zebrały się pod drewnianą wiatą, gdzie na środku buzował już wesoły ogień. Pani Ewa oglądała wszystkie cuda przyniesione przez dzieci oraz szczegółowo i fachowo odpowiadała na zadane przez nie pytania. Następnie nasi zmęczeni i wygłodniali poszukiwacze skarbów z radością przystąpili do pieczenia kiełbasek i pachnących bułeczek. Chwile na świeżym powietrzu urozmaicił jeszcze konkurs na najpiękniejszą Panią Jesień, którą dzieci układały z materiału przyrodniczego a także zawody i zabawy bieżne.

Co minuta znika las naturalny, którego wielkość można porównać do 36 boisk do piłki nożnej, a co 3 lata wycinane są lasy tropikalne o powierzchni Polski. Wśród natłoku codziennych spraw i trudów dnia codziennego dbajmy o to co daje nam spokój, w upał wytchnienie i czyste powietrze na co dzień.

Chrońmy nasze drzewa dla nas samych, dla naszych dzieci, dla  przyszłych pokoleń.

Iwona Wojtkiewicz

 

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

piątek, 24 lipca 2020 00:00

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

 

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

Dalsza część artykułu: Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

 

Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

wtorek, 28 kwietnia 2020 09:10

Chciałabym na początku podzielić się z Państwem pewnym opowiadaniem:

„Cud”

- Wierzysz w cuda?

- Tak.

- Naprawdę? A czy widziałeś jakiś cud?

- Cud? Oczywiście.

- Jaki?

- Ciebie.

- Mnie? Czyżbym był cudem?

- Tak.

-Nie rozumiem?

- Oddychasz. Masz delikatną i ciepłą skórę. Twoje serce bije. Widzisz. Słyszysz. Biegasz. Jesz. Skaczesz. Śpiewasz. Myślisz. Śmiejesz się. Kochasz. Płaczesz…

- Czy tak?… I to jest właśnie cud?

- I to jest właśnie cud.

Dziecko przychodzi na świat jako mała, nieporadna istota uzależniona od swych rodziców, z którymi łączy ją początkowo więź fizjologiczna, a potem uczuciowa. Niezmiernie ważne jest, by pierwsze lata swego życia spędziło wśród członków rodziny, która pielęgnując i troszcząc się o nie, zaspokoi jego potrzebę bezpieczeństwa. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie właściwych postaw rodziców.
Obok troskliwej opieki i pielęgnacji, najważniejsza jest miłość rodziców, zrozumienie potrzeb dziecka, atmosfera pełna ciepła, stabilizacji i spokoju. Naturalny kontakt między rodzicami a dzieckiem w pierwszych miesiącach i latach życia jest istotny nie tylko w chwili obecnej, ale stanowi podłoże wzajemnego zrozumienia w przyszłości.
Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni je wtedy, gdy rodzice będą potrzebowali opieki, ciepła i miłości.

Postawy rodzicielskie decydują o rozwoju uczuć wyższych dziecka i to one właśnie mają podstawowe znaczenie dla przyszłych więzi człowieka z innymi ludźmi w społeczeństwie. Dla prawidłowego rozwoju rodzinnych więzi uczuciowych konieczne jest zaangażowanie obojga rodziców oraz reprezentowanie przez nich właściwych postaw rodzicielskich. Doświadczenia wyniesione z domu przenoszone są w przyszłości przez dzieci na kontakty z innymi ludźmi.

Dalsza część artykułu: Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

 

WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE- KSIĄŻKA KONTRA TECHNOLOGIA

wtorek, 21 kwietnia 2020 08:37

Obecne czasy dają nam szeroki dostęp do nowinek technologicznych, które w dużej mierze wpływają na nasze życie. Tradycja powszechnego czytania znalazła się w obliczu dużego zagrożenia. Za sprawą jednego guzika, kliknięcia myszką, przesunięcia palcem uzyskujemy darmowy bilet wstępu do świata newsów i rozrywki. Ci którzy korzystają z tego bez umiaru, płacą wysoką cenę. Jest nią oddanie umysłu w leasing, tym którzy zarabiają na jego bierności i lenistwie, na braku wyobraźni, podatności na manipulację i coraz mocniejszym uzależnieniu od mediów. Wielu z nas nie jest tego świadomym, a w szczególności nie są świadome tego dzieci, które stanowią coraz ważniejszy segment rynku odbiorców mediów i niestety powiększającą się rzeszę medialnych nałogowców. Każdego dnia bez ograniczeń korzystamy z coraz bogatszej oferty mediów, które stały się głównym źródłem rozrywki zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci.

Dalsza część artykułu: WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE- KSIĄŻKA KONTRA TECHNOLOGIA

 

Matematyka dla 3, 4 -latków

wtorek, 14 kwietnia 2020 00:00

Sposoby rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci 3-4 letnich

 

Matematyki zaczynamy się uczyć niemal równocześnie z nauką mowy.

 

Przedszkole to etap, na którym maluchy uczą się z wielkim entuzjazmem. I dlatego warto je zapoznawać z podstawami czytania, pisania i matematyki.
Większość dzieci w wieku przedszkolnym, nawet bez wskazówek i pomocy od dorosłych jest w naturalny sposób zainteresowana matematyką, ponieważ spotyka się z nią każdego dnia. Matematyka dla dzieci jest łatwa, gdyż każde zdrowe dziecko od urodzenia posiada naturalne zdolności matematyczne. Jednakże od 3 roku życia rozpoczyna się proces ich zaniku. Aby zdolności te nie wygasły, muszą być ćwiczone i rozwijane. Zajmuje to mniej niż pół minuty dziennie, ale codziennie.

Dalsza część artykułu: Matematyka dla 3, 4 -latków

 

JAK ZDROWO ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA NIEJADKA

wtorek, 07 kwietnia 2020 17:10

„JAK „ZDROWO” ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA „NIEJADKA”


Określenie  „niejadek” używane jest w odniesieniu do przedszkolaków bardzo często. Niemal w każdej przedszkolnej grupie znajdzie się jedno lub kilkoro dzieci, które niechętnie siada do stołu podczas posiłków. Zachęcanie, motywowanie dziecka czasami nie żadnych rezultatów. Opieka nad niejadkiem i bezskuteczne próby nakłaniania go do jedzenia mogą być dla nauczycieli i rodziców źródłem niepokoju. Jak znaleźć właściwy sposób postępowania z takim dzieckiem?.

Dalsza część artykułu: JAK ZDROWO ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA NIEJADKA

   

By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

wtorek, 07 kwietnia 2020 17:07

„By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu”.

Pierwszym działaniem w wypadku, gdy dziecko odmawia jedzenia, jest wizyta
u pediatry, dzięki której rodzice dowiedzą się, czy dziecko osiąga prawidłowe dla swego wieku masę ciała oraz wzrost, czy tempo rozwoju jest właściwe sposób rozwoju prawidłowy.  
Konieczny i zalecany jest spokój. Dziecka nie można zmusić do jedzenia. Im większy spokój i opanowanie wykażą rodzice, tym większa szansa, że dziecięce nawyki dotyczące jedzenia się unormują.

Dalsza część artykułu: By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

 

Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

wtorek, 07 kwietnia 2020 06:06

Kreatywność
– najważniejszy talent dziecka

Co mogą zrobić rodzice, aby wspierać kreatywność dziecka ?
W obecnym świecie kreatywna postawa jest najbardziej pożądaną i jedną z najcenniejszych cech osobowości, dlatego warto tę kreatywność w sobie budować i od najmłodszych lat zaszczepiać je dzieciom. Dzieci mają w sobie wiele pokładów kreatywności, które łatwo mogą zostać zaprzepaszczone. Dobrym pomysłem jest zachęcanie dzieci do aktywności, której efektem jest powstawanie czegoś nowego. W tym doskonale sprawdzą się wszelkie zajęcia plastyczne, manualne, w których dziecko tworzy nowe rzeczy takie jak: lepienie z plasteliny, modeliny, rysowanie, malowanie, konstruowanie budowli z klocków, a nawet gotowanie i pieczenie. Dzieci pełne są pozytywnej energii, mają 100 pomysłów na minutę, potrafią stworzyć coś z niczego. Nie krytykuj, gdy fantazjują. Wręcz przeciwnie dbaj, by mogły dać upust swojej wyobraźni. Zamiast kupować skomplikowane zabawki ofiaruj im przestrzeń, która pozwoli uwolnić drzemiącą w nich kreatywność. Jeśli od małego będą uczone, że mają nieograniczone możliwości do działania i realizacji swoich pomysłów, zachowają ten sposób patrzenia na rzeczywistość również w dorosłym życiu.

Dalsza część artykułu: Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

   

Strona 1 z 6