KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
wtorek, 04 września 2012 00:00
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1 „STOKROTKA” W MRĄGOWIE
NA LATA 2012/2013 – 2015/2016
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN
z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz.U,Nr 168, poz. 1324).
WIZJA PRZEDSZKOLA
Priorytetem placówki jest dobro dziecka. Stawiamy na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało piękno przyrody i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami.
MISJA PRZEDSZKOLA
Nasza placówka:
• zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne,
• tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi,
• jest otwarta i przyjazna dla dzieci i rodziców,
• chce wychowywać człowieka ciekawego świata, który go otacza,
• promuje Przedszkole w środowisku lokalnym,
• nastawiona jest na rozwój zawodowy każdego nauczyciela, który jest odpowiedzialny za prace z wychowankiem, a praca jest dla niego wyzwaniem do coraz nowych rozwiązań,
• zapewnia dzieciom możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijania swoich zainteresowań i zdolności,
• działa metodami aktywnymi w celu rozwijania kreatywności wychowanków,
• umożliwia dzieciom wszechstronne poznanie przyrody,
• rozwija u wychowanków szacunek i poczucie odpowiedzialności za stan i pomnażanie zasobów naturalnych środowiska przyrodniczego,
• wprowadza dziecko w świat wartości uniwersalnych: dobro, piękno, prawda i miłość,
• oparta jest na partnerskim współdziałaniu z rodzicami, środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi.
Cele ogólne
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu
1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV. Zarządzanie przedszkolem
1. Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcja rozwoju.
Cele szczegółowe
• stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami,
• kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
• rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
• rozpoznanie potrzeb opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych dzieci i zastosowanie odpowiednich form pracy,
• wnikliwe obserwowanie i analizowanie postępów dzieci,
• zapewnienie szczególnych form wsparcia pedagogicznego tym, którzy go potrzebują,
• stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie,
• troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
• stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z przyroda i obserwacji jej zjawisk,
• kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody i poczucia odpowiedzialności za nią,
• wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
• promowanie działalności placówki w środowisku lokalnym,
• kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
• podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy,
• tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb dzieci i placówki,
• współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
• doskonalą swoja wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach,
• wszyscy nauczyciele wykorzystują twórcze i aktywne metody,
• dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
• prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.
Oferta pedagogiczna przedszkola
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o program „Zanim będę uczniem” – program wychowania przedszkolnego Elżbiety Tokarskiej, Jolanty Kopała.
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy m.in.:
• prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
• kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia „gimnastyka mózgu”,
• Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
• pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
• muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek dzieci,
• bajkoterapia – elementy
• relaksacja
• metody aktywne:
gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orffa, techniki parateatralne,
Metoda Dobrego Startu – metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania,
opowieść ruchowa,
zabawy paluszkowe,
drama,
pantomima,
burza mózgów – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania.
System diagnozowania osiągnięć dzieci:
• przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
• szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
• informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
• półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
• bieżące wspieranie rozwoju dzieci praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
• przeprowadzanie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
• Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
poprzez obserwację pedagogiczną zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
zajęć logopedycznych,
porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
• Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
Zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu
• koncerty filharmonii olsztyńskiej
• język angielski
• nauka tańca
• rytmika
• religia
• zajęcia plastyczne
• zajęcia teatralne
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
• obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
• przeprowadzenie diagnozy: wstępnej i końcowej
• prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
• rozmowy indywidualne z rodzicami
• wymiana doświadczeń z specjalistami
• ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:
• rozmowy indywidualne z rodzicami
• organizowanie dni otwartych
• organizowanie zebrań, warsztatów
• omawianie arkuszy diagnostycznych
• arkusz informacyjny o osiągnięciu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
Model absolwenta
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
wykazuje:
• motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego, zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
• umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
• umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
• umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
• umiejętność współpracy w grupie,
• tolerancję wobec innych,
• samodzielność,
• odporność na stres,
posiada:
• zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
• wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
• podstawową wiedzę o świecie.
umie:
• cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję gdy samodzielnie wykona zadanie,
• zorganizować sobie czas wolny w przedszkolu i domu przeznaczony na swobodną, bezpieczną zabawę.
rozumie, zna, przestrzega:
• prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
• zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
• zasady kultury współżycia i postępowania,
• kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
• potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
nie obawia się:
• występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
• chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
• wykazywać inicjatywy w działaniu,
• wyrażania swoich uczuć.
Współpraca z rodzicami
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
• dążenie do jedności i oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
• wszechstronny rozwój dziecka,
• nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
• zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej,
• przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
• wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
• przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
• wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
• włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
• zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
• rozbudzanie świadomości ekologicznej i pedagogicznej rodziców,
• promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
• zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
• zebrania grupowe,
• zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
• konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
• prowadzenia kącika dla rodziców, m. in.: informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
• organizowanie i prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
• organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców,
• organizowanie uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
• włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak: Andrzejki, Mikołajki, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Święto Ziemi, Dzień Matki i Ojca, Festyn rodzinny, zakończenie przedszkola,
• konkursy, wycieczki,
• artykuły dla rodziców.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest promocja placówki i zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.
Formy współpracy ze środowiskiem lokalnym obejmują:
• podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
• dalsza współpraca z instytucjami oświatowymi, organizacjami, instytucjami i władzami samorządowymi,
• udział w akcjach charytatywnych,
• organizowanie praktyk studenckich,
• włączanie się w organizowanie na terenie miasta przedsięwzięć kulturalnych, konkursów oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Działania ekologiczne
Celem działań ekologicznych jest kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia.
Formy działań ekologicznych obejmują:
• organizowanie imprez o charakterze proekologicznym na terenie placówki i miasta,
• udział w imprezach promujących poszanowanie przyrody organizowanych w środowisku lokalnym,
• realizacja programu „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”,
• artykuły o tematyce ekologicznej,
• propagowanie działań ekologicznych.
Unowocześnienie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań
1. Doposażenie placówki w nowoczesny sprzęt:
2. Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola i jego wyposażenia.
Promocja placówki
Cele:
• pozyskiwanie wystarczającej ilości dzieci,
• nawiązanie współpracy z sponsorami partnerami,
• upowszechnianie w środowisku roli wychowania przedszkolnego.
Działania promocyjne obejmują:
• prezentowanie właściwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
• dbałość o dobra opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
• prowadzenie kroniki przedszkola,
• organizacja uroczystości między przedszkolnych,
• prowadzenie strony internetowej placówki,
• zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
• prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
• dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
• upowszechnianie informacji o przedszkolu.
Ewaluacja koncepcji
• każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję,
• zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego i Rady Rodziców
• raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków – wprowadzenie koniecznych zmian,
• po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian, ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych,
• po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych,
• rodzice zapoznają się z koncepcją na zebraniu ogólnym i poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji.
Kierunki realizacji koncepcji
I. Praca z dziećmi
II. Współpraca z rodzicami
III. Współpraca ze środowiskiem lokalnym
IV. Działania ekologiczne
« poprzednia | następna » |
---|