KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array


KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1 „STOKROTKA” W MRĄGOWIE
NA LATA 2012/2013 – 2015/2016


Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN
z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz.U,Nr 168, poz. 1324).

WIZJA PRZEDSZKOLA
Priorytetem placówki jest dobro dziecka.  Stawiamy na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało piękno przyrody i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami.

MISJA PRZEDSZKOLA
Nasza placówka:
•    zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne,
•    tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi,
•    jest otwarta i przyjazna dla dzieci i rodziców,
•    chce wychowywać człowieka ciekawego świata, który go otacza,
•    promuje Przedszkole w środowisku lokalnym,
•    nastawiona jest na rozwój zawodowy każdego nauczyciela, który jest odpowiedzialny za prace z wychowankiem, a praca jest dla niego wyzwaniem do coraz nowych rozwiązań,
•    zapewnia dzieciom możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijania swoich zainteresowań i zdolności,
•    działa metodami aktywnymi w celu rozwijania kreatywności wychowanków,
•    umożliwia dzieciom wszechstronne poznanie przyrody,
•    rozwija u wychowanków szacunek i poczucie odpowiedzialności za stan i pomnażanie zasobów naturalnych środowiska przyrodniczego,
•    wprowadza dziecko w świat wartości uniwersalnych: dobro, piękno, prawda i miłość,
•    oparta jest na partnerskim współdziałaniu z rodzicami, środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi.

Cele ogólne
I.    Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
1.    Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2.    Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
II.    Procesy zachodzące w przedszkolu
1.    Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
2.    W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III.    Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1.    Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
2.    Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
3.    Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV.    Zarządzanie przedszkolem
1.    Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcja rozwoju.



Cele szczegółowe
•    stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami,
•    kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
•    rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
•    rozpoznanie potrzeb opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych dzieci i zastosowanie odpowiednich form pracy,
•    wnikliwe obserwowanie i analizowanie postępów dzieci,
•     zapewnienie szczególnych form wsparcia pedagogicznego tym, którzy go potrzebują,
•    stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie,
•    troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
•    stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z przyroda i obserwacji jej zjawisk,
•    kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody i poczucia odpowiedzialności za nią,
•    wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
•    promowanie działalności placówki w środowisku lokalnym,
•    kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej.

W naszym przedszkolu nauczyciele:
•    podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy,
•    tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb dzieci i placówki,
•    współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
•    doskonalą swoja wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach,
•    wszyscy nauczyciele wykorzystują twórcze i aktywne metody,
•    dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
•    prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.

Oferta pedagogiczna przedszkola
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o program „Zanim będę uczniem” – program wychowania przedszkolnego Elżbiety Tokarskiej, Jolanty Kopała.
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy m.in.:
•    prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
•    kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia „gimnastyka mózgu”,
•    Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
•    pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
•    muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek dzieci,
•    bajkoterapia – elementy
•    relaksacja
•    metody aktywne:
    gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orffa, techniki parateatralne,
    Metoda Dobrego Startu – metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania,
    opowieść ruchowa,
    zabawy paluszkowe,
    drama,
    pantomima,
    burza mózgów – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania.
System diagnozowania osiągnięć dzieci:  
•    przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
•    szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
•    informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
•    półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
•    bieżące wspieranie rozwoju dzieci praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
•    przeprowadzanie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
•    Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych  potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
    poprzez obserwację pedagogiczną zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
    zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
    zajęć logopedycznych,
    porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
•    Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

Zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu
•    koncerty filharmonii olsztyńskiej
•    język angielski
•    nauka tańca
•    rytmika
•    religia
•    zajęcia plastyczne
•    zajęcia teatralne

Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
•    obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
•    przeprowadzenie diagnozy: wstępnej i końcowej
•    prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
•    rozmowy indywidualne z rodzicami
•    wymiana doświadczeń z specjalistami
•    ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:
•    rozmowy indywidualne z rodzicami
•    organizowanie dni otwartych
•    organizowanie zebrań, warsztatów
•    omawianie arkuszy diagnostycznych
•    arkusz informacyjny o osiągnięciu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej


Model absolwenta
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
wykazuje:
•    motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego, zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
•    umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
•    umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
•    umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
•    umiejętność współpracy w grupie,
•    tolerancję wobec innych,
•    samodzielność,
•    odporność na stres,
posiada:
•    zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
•    wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
•    podstawową wiedzę o świecie.
umie:
•    cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję gdy samodzielnie wykona zadanie,
•    zorganizować sobie czas wolny w przedszkolu i domu przeznaczony na swobodną, bezpieczną zabawę.
rozumie, zna, przestrzega:
•    prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
•    zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
•    zasady kultury współżycia i postępowania,
•    kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
•    potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
nie obawia się:
•    występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
•    chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
•    wykazywać inicjatywy w działaniu,
•    wyrażania swoich uczuć.
Współpraca z rodzicami
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:  
•    dążenie do jedności i oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
•    wszechstronny rozwój dziecka,
•    nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
•    zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej,
•    przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
•    wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
•    przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
•    wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
•    włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
•    zaangażowanie rodziców  w prace na rzecz przedszkola,
•    rozbudzanie świadomości ekologicznej i pedagogicznej rodziców,
•    promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:
•    zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
•    zebrania grupowe,
•    zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
•    konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
•    prowadzenia kącika dla rodziców, m. in.: informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
•    organizowanie i prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
•    organizowanie szkoleń i warsztatów dla rodziców,
•    organizowanie uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
•    włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak: Andrzejki, Mikołajki, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Święto Ziemi, Dzień Matki i Ojca, Festyn rodzinny, zakończenie przedszkola,
•    konkursy, wycieczki,
•    artykuły dla rodziców.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym  
Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest promocja placówki i zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.

Formy współpracy ze środowiskiem lokalnym obejmują:
•    podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
•    dalsza współpraca z instytucjami oświatowymi, organizacjami, instytucjami i władzami samorządowymi,
•    udział w akcjach charytatywnych,
•    organizowanie praktyk studenckich,
•    włączanie się w organizowanie na terenie miasta przedsięwzięć kulturalnych, konkursów oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.



Działania ekologiczne
Celem działań ekologicznych jest kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia.
Formy działań ekologicznych obejmują:
•    organizowanie imprez o charakterze proekologicznym na terenie placówki i miasta,
•    udział w imprezach promujących poszanowanie przyrody organizowanych w środowisku lokalnym,
•    realizacja programu „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”,
•    artykuły o tematyce ekologicznej,
•    propagowanie działań ekologicznych.

Unowocześnienie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań
1.    Doposażenie placówki w nowoczesny sprzęt:

2.    Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola i jego wyposażenia.

Promocja placówki
Cele:
•    pozyskiwanie wystarczającej ilości dzieci,
•    nawiązanie współpracy z sponsorami partnerami,
•    upowszechnianie w środowisku roli wychowania przedszkolnego.


Działania promocyjne obejmują:
•    prezentowanie właściwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
•    dbałość o dobra opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
•    prowadzenie kroniki przedszkola,
•    organizacja uroczystości między przedszkolnych,
•    prowadzenie strony internetowej placówki,
•    zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
•    prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
•    dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz  i na zewnątrz budynku,
•    upowszechnianie informacji o przedszkolu.

Ewaluacja koncepcji
•    każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję,
•    zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego i Rady Rodziców
•    raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków – wprowadzenie koniecznych zmian,
•    po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian, ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych,
•    po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych,
•    rodzice zapoznają się z koncepcją na zebraniu ogólnym i poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji.



Kierunki realizacji koncepcji
I.    Praca z dziećmi
II.    Współpraca z rodzicami
III.    Współpraca ze środowiskiem lokalnym
IV.    Działania ekologiczne