Jak rozwijać wśród dzieci odpowiedzialną postawę za naturalne środowisko ?
Przed edukacją młodego pokolenia stoi bardzo ważne zadanie wprowadzenia dzieci i młodzieży w świat przyrody, jej praw i piękna, budzenia szacunku do różnorodnych form życia oraz kształtowanie aktywnych, proekologicznych postaw wobec przyrody.
Dzieci uczą się obserwując dorosłych a także poprzez ich naśladowanie. Istotne są więc postawy i zachowania rodziców i opiekunów oraz tzw. spójność pomiędzy tym, co dorośli mówią (i każą robić dziecku), a tym co sami robią. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko wykształciło w sobie pro-ekologiczne nawyki, musimy dawać przykład własną postawą i działaniem a właściwie „proekologicznym sposobem na życie”. Ważne jest aby wszelkie poczynania związane z ochroną naturalnego środowiska proponowane naszym wychowankom aktywnie angażowały dziecko i były jednocześnie adekwatne do jego wieku i możliwości rozwojowych
W miarę możliwości zaopatrzmy się w pojemniki do recyklingu pozwalając dziecku samodzielnie dokonać sortowania śmieci przy okazji wyjaśniając czemu te działania mają służyć. Podczas spacerów zaprowadźmy dziecko w miejsce, w którym postawione są „kolorowe pojemniki”. Pozwalając mu na samodzielność umieśćmy w stosownych pojemnikach papier, szkło, plastik. Zachęćmy do wspólnej zabawy wykorzystując do tego celu odpady. Rozwiniemy tym pomysłowość i twórczą inwencję dziecka nadając przy okazji drugie życie przedmiotom (nasze dzieci zapewne zadziwią nas wykonanymi z kartonowych pudełek samochodzikami, ufoludkami z plastikowych butelek, czy pomysłową biżuterią z resztek aluminiowej folii i lśniących gadżetów w postaci śrub czy metalowych nakrętek).
Zaangażujmy dziecko w oszczędzanie wody i energii elektrycznej. Pozwólmy narysować dziecku „przypominajki” w postaci wyciętych z kolorowej folii kropelek, świetlików czy kolorowych stworków, które naklejone w odpowiednich miejscach( przy kontaktach czy kranach) będą przyciągać uwagę dziecka a zarazem informować o konieczności oszczędzania. Wraz z dzieckiem dokonajmy zakupów w sklepie elektrycznym i pozwólmy mu na w miarę aktywną wymianę żarówki na energooszczędną świetlówkę. Nasze działania warto wesprzeć dziecięca literaturą o treściach ekologicznych, z księgarni bądź z udostępnionych stron internetowych.
Uświadamiajmy dziecku, że proekologiczna postawa to również pomaganie innym. Zachęcajmy do przekazywania niepotrzebnych zabawek, odzieży czy innych przedmiotów odpowiednim organizacjom. Dbajmy o ptaki i zwierzęta, szczególnie zimą nie zapominajmy o ich dokarmianiu a także ciepłej budzie dla naszych czworonogów.
Zachęcajmy dzieci do eksperymentowania – prowadzenia własnych „ parapetowych upraw”, uczulmy na potrzeby naszego czteronogiego pupila. Uświadommy dziecku, że zwierzę ma też swoje prawa, tak jak człowiek cierpi, i tak jak on chce być kochane i szczęśliwe.
Zabierajmy dziecko na zakupy. Zróbmy wspólnie bawełnianą, ekologiczną torbę, którą dziecko chętnie samodzielnie ozdobi .Pokazujmy i objaśniajmy ekologiczne oznakowania. Wytłumaczmy dlaczego korzystniejsze dla środowiska jest kupowanie towarów bez zbędnych opakowań. Wybierajmy żywność ekologiczną i objaśniajmy nasz wybór. Jeśli planujemy zakup nowego sprzętu AGD, w sklepie, starszym dzieciom na konkretnych przykładach możemy już wyjaśnić na czym polegają klasy energetyczne. Podczas przemieszczania się - komunikacją miejską, samochodem, pociągiem - tłumaczymy w jakich okolicznościach wybieramy dany środek transportu. Zachęcajmy do jazdy rowerem, spacerów.
Budźmy w dziecku ciekawość otaczającego go świata, wrażliwości na piękno, szacunek do przyrody w każdej jej postaci. Organizujmy wycieczki krajoznawcze, wybierzmy się na spacer wyposażeni w lornetkę i szkło powiększające. Obserwujmy, dotykajmy wskazując kolor i fakturę. Pokażmy dziecku świat kolorów ale też dźwięków i zapachów. Starajmy się nie tylko skupiać na zwierzętach tych w zasięgu naszego wzroku ale i tych, których zauważenie wymaga nieco trudu i wysiłku. Na powietrzu proponujmy zabawy z wykorzystaniem zasobów przyrodniczych – slalom między drzewami, rzut szyszką do celu, skok w dal, rysowanie patykiem na piasku, układanie obrazów z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, oczywiście przestrzegając zasad nie zrywania i nie niszczenia otaczającego środowiska.
Wykształcenie wśród dzieci odpowiedzialnej postawy za naturalne środowisko jest kluczowe w kontekście długotrwałej strategii jego ochrony a doświadczenia zdobyte w rodzinie – w związku z długim czasem ich gromadzenia i silnym zaangażowaniem emocjonalnym są szczególnie trwałe. Zmieniając nasze postawy i przekazując ich ekologiczne wzorce następnym pokoleniom możemy mieć nadzieję, że marzenie o Ziemi na , której będziemy mogli żyć szczęśliwie, spokojnie i bezpiecznie stanie się rzeczywistością.
mgr Iwona Wojtkiewicz –
nauczycielka Przedszkola Publicznego
Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie
Źródło:
egoistka.pl
Effata - poradnik ekologiczny